Personalul – cheia succesului

Personalul – cheia succesului

 

Angajati profesionisti sau proaspeti absolventi?

O mare problema a zilelor noastre in ceea ce priveste calitatea serviciilor din saloane este pregatirea personalului. Suntem obisnuiti sa dam peste angajati ai saloanelor care abia au terminat un curs de calificare ce a durat 2 zile, 1 luna, 3 sau 6 luni maxim. Ei bine, dupa o perioada atat de scurta de cursuri nu poti sa ai pretentia ca acea persoana cunoaste toate dedesubturile meseriei si ca poate executa un serviciu de calitate.

Din pacate managerii de saloane nu aleg varianta in care trimit angajatii la cursuri de specializare si poate ca au si o justificare, aceasta fiind ca exista un flux mare de personal, mai ales prin saloanele noi,acestia considerand ca nu se merita investitia in scolarizare. Lipsa de experienta a personalului proaspat scolit este cumva invers proportionala cu pretentiile si asteptarile lor in sensul ca o persoana abia iesita de pe bancile cursurilor „seculare” care au durat 3 zile interminabile, sunt extrem de mari si din punct de vedere salarial si din punct de vedere al conditiilor de munca, uitand de perioada de ucenicie care teoretic nici macar nu se plateste, sau cel putin nu se obisnuia a se plati.

Sindromul „BEST FRIENDS”

Din experienta acumulata din deschiderea de noi saloane si totodata din propria experienta, pot sa declar extrem de nociv sindromul „BEST FRIENDS” pentru orice salon dar mai ales pentru saloanele nou deschise, carora acest sindrom le-a fost fatal, din pacate, la doar cateva luni de la deschidere. Ce inseamna mai exact acest sindrom? Inseamna atunci cand patronul se trage de sireturi cu angajatii si uita sa impuna niste reguli clare care trebuie urmate cu strictete iar acestia din urma considera ca li se cuvin mult mai multe decat ar trebui in realitate. Acest lucru duce la lipsa de respect a angajatului pentru munca pe care o presteaza acolo si daca greseste in executie intotdeauna isi va gasi scuze care vor fi foarte usor acceptate de patron, duce la lipsa de respect fata de patron si fata de intregul salon. In acel moment colaborare cu acea persoana este total compromisa si chiar daca in mod normal isi cunoaste meseria, nu si-o va mai face cu responsabilitate. Si o veste proasta pentru patronii care la un moment dat isi dau seama de aceasta gafa este ca atunci cand incerci sa schimbi sistemul acesta deviat din mers, va avea surpriza ca angajatii se vor razvrati si mai tare fapt care va duce la demisii sau la concedieri.

Din punctul meu de vedere lucrurile ar trebui sa fie simple si anume „acesta este mediul de lucru, acestea sunt regulile, daca vrei sa colaboram atunci trebuie sa le respecti”. Compromisurile nu fac decat sa prelungeasca o boala care duce la un final inevitabil.

 

Departamentul de resurse umane

Desi „departament de resurse umane” suna pompos pentru o afacere mica ca un centru de infrumusetare, sub o forma ea trebuie sa existe, macar prin prezenta unei persoane care sa se ocupe in permanenta de recrutare. Partea de gestionare a resurselor umane in cadrul unui centru de infrumusetare este vitala, mai ales pentru saloanele noi unde fluxul de personal este mult mai mare pana la formarea unui colectiv.

Migrarea personalului

Migrarea personalului este, probabil, motivul pentru care serviciile din saloane nu sunt intotdeauna de cea mai buna calitate si in acelasi timp si de ce, stiind ca mergi la o anumita cosmeticiana sau manichiurista sau coafeza intr-un salon, brusc nu mai gasesti persoana respectiva acolo.

Motivele pentru care migreaza personalul sunt lesne de inteles : fie este un salon nou sau vechi care nu are suficienti clienti incat sa tina personalul ocupat dar si de la care sa primeasca bacsisul, fie primeste o propunere de la concurenta pe conditii de munca mai bune, fie decid sa isi deschida propriul salon sau sa lucreze independent, fie intra in conflict cu patronul sau colegii.

Desi nu este moralmente corect sa furi personalul dintr-un salon, multi patroni o fac. Din pacate pentru ei, un angajat care s-a lasat tentat de ceva conditii mai bune va face la fel tot timpul si va pleca din acel salon in aceleasi conditii sau datorita nemultumirii privind conditiile atunci cand va ajunge sa le cunoasca efectiv. Categoric ca iti doresti un angajat cu experienta iar daca mai aduce si clienti e mana cereasca, dar ca sa fie de succes aceasta combinatie trebuie sa analizezi si psihologic acea persoana, sa intelegi ca motivele pentru a-si schimba locul de munca sunt sincere si nu oportuniste. Iar un sfat pentru novici ar fi sa nu angajeze niciodata echipe intregi de la alte saloane pentru ca vor pleca fix in aceeasi formula si te trezesti cu salonul fara personal intr-o clipa. Probabil ca odata plecati vor decide sa isi deschida salon in grup, fiecare cu postul lui si toti contribuie la cheltuielile lunare ale locatiei. Nici aceasta formula nu va fi de succes intrucat, inevitabil vor ajunge la neintelegeri privind cheltuielile, clientii etc.

Noutati in recrutarea de personal

Recent am dat peste o metoda inventiva de a recruta personal care este doar partial imorala dar are o umbra de corectitudine la suprafata. Metoda presupune sa le sugerezi clientilor tai sa iti recomande profesionisti de care au fost multumiti. Problema intervine atunci cand persoana recomandata lucreaza deja intr-un salon. Iarasi este furt.

Metoda de recrutare fair play este anuntul in ziar, site-uri de recrutare in urma carora sa fii tu contactat de persoanele interesate. Problema este ca cei care raspund la astfel de anunturi sunt in proportie de 80% incepatori deoarece persoanele cu experienta cunosc alte metode de a schimba locul de munca : contact direct cu salonul, sunt recomandati sau cautati.

Concluzie

Desi au existat cateva incercari de reeducare a mentalitatii atat a patronilor cat si a angajatilor, in privinta scolarizarii, nimic nu s-a schimbat inca. Probabil acesta este motivul pentru care sunt saloane care lucreaza la potential maxim si altele care nu au clienti suficienti cat sa isi sustina cheltuielile lunare.